Tungt

Han har det tungt nu min son. Han har sårat en annan människa och vet inte hur han ska hantera känslan. En viktig och bra känsla tycker mamman men ack så jobbig!!

För några dagar sen kommer han storgråtandes till mig och säger allra först .. Du får inte bli arg nu mamma! Ok vad är det som har hänt undrar jag såklart? Så berättar han så gott han kommer ihåg om en tidigare händelse där han tillsammans med två andra pojkar sagt till en flicka att hon hade en ful tröja, typ..

Vi tar oss sakligt igenom situationen och den var utredd och klar på skolan och han hade tydligt bett om förlåtelse så så långt var allt bra om det nu inte var för den här tunga känslan av skam, skuld och Gud vet vad som han nu går och bär på.. En känsla som för all del visar på att han vet att han gjort fel och att han kan känna empati och har ett samvete men hur jobbar man den?

Han har nu kommit varje kväll med en ledsen blick och säger att nu är den där känslan där igen och när går den bort mamma? Försöker såklart förklara att det är kroppen och samvetets sätt att berätta att han betett sig illa och den finns där för att han ska lära sig förstå att man inte ska göra så och att den kommer försvinna så småningom. Men hur lätt är det att förstå för ett barn?

Nej usch det här inte lätt för nån av oss. För vilken förälder vill veta att ens barn går runt och beter sig illa? Lägg därtill ett, nej fler för att vara exakt, mycket knepiga samtal med hans förskoleklass fröken.. Ett första samtal som jag tog initiativ till och som slutar? med ett möte nu på måndag. Jag kan ju bara säga att jag är väldigt irriterad och frustrerad över hennes handlade!! När hade hon tänkt berätta om detta?!? Och om jag inte hade ringt vad hade hänt då?

Nej, Jag gillar raka puckar! Hur ska jag annars kunna hjälpa och stötta mitt barn då han som mest behöver det om man inget får veta?

Kommentarer
Cattis

<3

2012-03-01 - 20:55:26 -
Domesticka

Fin och klok text! Alla känslor är inte lätta att bära men G har tur som har dig till mamma! Verkligen... Kram!

2012-03-22 - 19:42:05 - URL: http://domesticka.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0