vad tycker ni?

Igår fick jag min facktidning "Förskolan", nr 3 2011 i brevlådan och fann där en insändare ,av en Erik C, som jag tänkte dela med mig av. (Blev inspirerad av min vän Hanna som gjort detsamma på hennes blogg) Jag har under ett längre tag funderat på att bli mer fackligt engagerad och bli fackombud på arbetsplatsen eftersom vi inte har någon..kanske, kanske är det dags nu.. mycket håller jag med om, men inte allt. Läs och döm själva, vad tycker ni?

"Acceptera inte usla arbetsförhållanden!

Jag har hört förskollärare klaga. Privat. Ofta. Men inte på jobbet, verkar det som. Förskollärare begriper visst inte hur en fackförening fungerar och vad man kan kräva för medlemsavgiften. Hur kommer det sig att förskollärarna snällt fortsätter att jobba i allt för stora barngrupper i usla lokaler och med chefer som inte vågar eller orkar ta strid uppåt? hur kommer det sig att vuxna normalbegåvade människor går med på att barnen sitter på små låga stolar vid små låga bort när de leker och äter? Att kröka rygg är inte bara ergonomiskt förkastligt - det anses som förnedrande också.

Vad gör förskolläraren om ljudnivån är för hög? Klagar? Kanske det, och då delar ledningen ut skumgummiproppar att stoppa i öronen. Får barnen också skumgummiproppar?

Lösningen borde naturligtvis vara mindre barngrupper, fler rum, akustikåtgärder och kanske rent utav lite tuffare pedagogik. Barn kan faktiskt lära sig ett hänsynsfullare och stillsammare beteende. Ledarskap - vad är det? Kan det handla om att arbeta för medarbetarnas bästa? Eller handlar det bara om att producera billigast möjliga barnförvaring?

God arbetsmiljö kostar pengar men det är billigare att slita på personalen. På de flesta förskolor så finns det pinsamt nog inga fackombud. Och nu ska regeringen tillsätta en utredning om arbetsmiljön i förskolor och fritidshem samtidigt som de hävdar att man inte kan tillämpa hela arbetsskyddslagen.

Ja, ni tjejer och killar, ni är en ömklig skara. Varför kräver ni inte åtminstone era grundläggande rättigheter? Det handlar inte om att göra revolution. Det handlar om att kunderna, det vill säga, samhället och föräldrarna måste betala vad det kostar för att förskolepersonalen ska få drägliga arbetsförhållanden. Gå inte med på några utdragna förbättringsprocesser, sådana blir aldrig klara. Fort ska det gå! Men det blir inget av om det inte görs kollektivt. Vem eller vilka sätter i gång?"


Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0