kommunikationsmiss och förskolelyft



Måndag... Vaknade med en sprängande huvudvärk tillföljd av en hel natts hostande..suck! Sms:ade till J att jag nog blir hemma från jobbet idag, men efter att ha kommit igång lite på morgonen så kändes det lite bättre. Jag beslöt mig då att iallafall åka till jobbet. Nu så här  efterhand hade det nog varit bäst att stanna hemma då jag tillråga på allt blev tvungen att jobba över 1 1/2 timme.. Kändes ju jätte skoj då man inte är helt kry...:-/

Anledningen till övertiden handlade om ett exra insatt möte med en tolk och en ny familj som bara måste bli av då de lämnade sitt barn hos oss ensam i 5 timmar första dagen.. Vi försökte förklara att barnet bara fick vara hos oss i max tre timmar och då tillsammans med en förälder under inskolning, men de trodde hela tiden vi menade kl. tre (15.00) och envisades med att barnet ville vara hos oss själv och att de kommer tillbaka kl 15.00 och hämtar. Så vad gör man?? Ibland är det svårt att få fram det man vill då man inte pratar samma språk, så detta möte var nödvändigt! Lägg då till att barnet inte blir hämtat förrens tio i fyra..och jag som skulle hämta mina egna barn kl.16.. Tack gode gud för att mamma bor nära och fick rycka in och hämta.. 

Det här med kommunikation är intressant tycker jag! Det finns så många sätt att kommunicera på men ibland vill det sig bara inte och fel kan det också lätt bli då man kommer från helt olika kulturer och har olika syn på saker och ting. Vi gjorde iallafall så gott vi kunde med barnet och jag tror det kände sig trygg hos oss och hade skoj även om vi inte kunde kommunicera på det "vanliga" sättet så bra.. Men det fantastiska i det hela är att barn emellan på något sätt ändå hittar fram till varandra, så de fann varandra ändå ganska snabbt och kunde samspela på ett i mina ögon sett givande sätt!

Nu gick allt iallafall bra både för barnet under dagen hos oss och mötet och alla är nu nöjda och glada! Lite extra glad är jag också då min chef ringde mig idag och frågade om jag fortfarande var intresserad av Förskolelyftet? Självklart är jag det så nu är det bara att hålla tummarna att jag får den fortbildningsmöjligheten nästa termin!
Kommentarer
Comtwp

Really enjoy your website. Thank You.

2011-08-04 - 10:15:26 - URL: http://comtwp.blogspoo.com



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0