nu blir vi hemma ett tag!

Är precis hemkommen från bvc och med största sannolikhet är det vattkoppor Elsa har.

Ringde dit i morse och fick en tid vid lunch, men blev hänvisad att gå in ambulansingången så att smittan inte skulle föras vidare i onödan om det nu var vattkoppor. Väl där så kommer vår "nya" bvc-skötrska. Hon sätter sig ner, tittar och petar på Elsas prickar och börjar läsa innantill för mig på papper hon dragit ut på growingpeople. Men hallå!! Allt det där vet jag redan då jag själv varit och läst på alla sidor om just vattkoppor..Nu var jag där för att dessa informationssidor inte gett mig något svar på frågan om just de prickar Elsa har är vattkoppor! Jag gillar verkligen inte  denna sköterska, gång på gång tycker jag hon uppvisar okunnade och osäkerhet. Och tyvärr är det inte bara jag som känner mig otrygg i hennes vård. Visst hon är trevlig och så, men sen då?

När hon väl läst färdigt så säger hon att hon enligt dessa papper inte tror att Elsa har vattkoppor eftersom de inte är så stora som de står där att de ska vara. Det enda som stämmer in med Elsa är att prickarna börjat på magen. Ja vad säger man då.. Kanske skulle dragit till med att jag googlat en del kring ämnet själv och att jag läst allt det där redan? Nu var det ju faktiskt så att jag gick dit för att få ett svar eftersom jag själv var osäker över dessa prickar då jag inte själv är sjuksötersa eller läkare och kan ställa en diagnos. Anyway, efter att ha läst ett par gånger till (vad nu det skulle bidra med), så går hon tillslut och ber en läkare att komma och kolla. Läkaren kommer och tittar på prickarna och säger att det där är med största sannolikhet vattkoppor!

Jaha och så var det med det! Kan inte denna bvc-sköterska vara så ärlig och säga att hon faktiskt inte vet så mycket om denna trots allt väldigt vanliga barnsjukdom, eller åtminstone läsa på lite i förväg så att hon om möjligt kan inge lite förtroende till en vilsen förälder? Hon är trots allt sköterska på bvc och borde väl ha lite större kunnade kring barn-sjukdomar? Kanske är jag orättvis i min bedömning, men som sagt det är inte första gången hon inte vet vad hon pratar om. I mina ögon så är det enda hon kan beträffande barn att väga och mäta dem..punkt slut!Dessutom säger hon då vi ska gå att jag gärna får ta med mig dessa papper hem om jag vill läsa lite själv...suck! Tar gärna emot åsikter om ni tycker att jag har fel! Saknar iallafall min gamla bvc-sköterska, visst hon var gammal och hade inte svar på allt men de gånger hon var osäker så ingav hon allafall förtroende och sånt är viktigt!

ps. Alla ni som vill att era barn ska få vattkoppor är varmt välkommna hit för ett smittoförsök..;) Fast är ni gravid så ber jag er att stanna hemma! ds.

Kommentarer
Johanna

Haha, bra skrivet Anna. Jag håller helt med angående den nya men jag tyckte den gamla var alldeles för virrig istället. Jag gillar Catrin bäst, men hon är ju där så himla sällan.



Hoppas Elsa kryar på sig snart! Kram

2010-03-16 - 20:26:54 - URL: http://esteline.blogg.se/
Johanna

Ja hon är det ju så klart, Kristin var det ja. Där ser man hur sällan hon e där ;-)

2010-03-16 - 21:59:49 - URL: http://esteline.blogg.se/
Malin

Jag förstår din frustration. Man söker väl själv i böcker och på nätet innan man söker vård?! Tror inte man ringaer till BVC det första man gör liksom. Inte jag (och uppenbarligen inte du heller) i allafall.

Det jag har hört frå andra och faktiskt kan tycka stämmer lite in är just att sköterskorna på BVC just bara "kan" det rutinmässiga, inte när det kommer nått "akut". Vore jag du så skulle jag inte kontakt BVC, utan vanliga vårdcentralen. Det har jag alltid gjort när det rört sig om sjukdomar eller andra saker som inte hört till rutinerna.



Hoppas lillskruttan repar på sig snarast!



Var försiktiga med att skriva ut namn.

2010-03-16 - 22:59:29 -



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0