Fjärilsuppfödning

För några veckor sedan började jag tillsammans med barnen på min förskola leta efter Nässelfjärilslarver att föda upp i bur! Vi letade och letade i varje nässelbestånd vi hittade på, utan resultat! Så en dag (närmare bestämt den 28 maj) när jag var hemma hos mamma så snubblade jag nästan över massor av larver. Flera hundra till antalet! Jag jublade och mamma undrade såklart vad jag höll på med! Jag plockade med mig ett par stycken som barnen och jag sedan vårdat ömt och matat med färska nässlor varje dag! Gustav fick också några med sig till sin förskola där de blev väldigt glada och intresserade! Förra helgen tog jag dem med mig hem för att se till att de fick ordentligt med föda och då såklart så började de göra sig till puppor! Jätte synd att barnen missade hela förvandligen tyvärr! Denna helg fick dock buren stanna på förskolan eftersom larverna blivit puppor och inte behöver nån mat. Jag har dock åkt dit både igår (lördag) och idag för att titta till dem så att de inte blivit fjärilar som behövdes släppas ut!

 

Jag gjorde även detta för ett par år sedan med barnen och det är verkligen spännade! Att föda upp nässelfjärilar är inte svårt, bara man inte har för många för då larverna växt på sig lite äter de otroligt mycket och snabbt! Det misstaget gjorde jag då för ett par år sen.. Därför sparade jag bara sju larver i år och Gustav fick nog med sig sex stycken. Larverna blir som små bäbisar som barnen måste sköta om och de har full koll på dem varje dag! Nu går vi såklart i väntans tider och hoppas på fina fjärilar snart!

Får uppdatera med fjärilsbilder då den dagen är kommen!

Små larv bebisar i vilt tillstånd då jag plockade dem!


Stor larv som hängt upp sig upp och ner redo att förpuppa sig!

 

Håller på att bli en puppa...

 

Kommentarer
Malin

Oj, shit va spännande! :-) Det här vill jag se mer av. Vad hände sen?

2010-06-14 - 22:46:46 - URL: http://holtakt.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0