Långt bort men ändå nära

Igår var jag på begravning av mormors bror Oskar. Säger man det så så låter släktbandet inte nära men för mig var han en betydelsefull person! Han var Värme, Glädje och Trygghet! Vet inte hur många nyårsaftnar jag firat hemma hos Oskar och Aina tillsammans med min mormor och morfar! Säker hälften av alla nyår jag firat! Mamma var då oftast och firade nyår hos sin kusin, tillika deras dotter, och då fick jag vacker följa med med mormor och morfar! Tro inte att jag misströstade över det för där var man alltid välkommen med öppna armar. Oskar hade alltid nära till skratt och skämt så även in i det sista! Jag, mamma och mina barn var så sent som härom vecka hem till Oskar och Aina och firade Ainas födelsedag och trots att Oskar inte var så jätte pigg ville han gärna hålla i Elsa och busa med Gustav!

Oskar var också min Tomte! Han tomtade hos oss som en av "grycksbotomtarna" så länge som han orkade! Jag är nog bland de äldsta jag känner som har haft besök av tomten..om jag inte minns helt fel så var jag iallafall 15 år innan han slutade tomta för mig..=) Fick jag bestämma så skulle han ha fått tomtat fler år till efter det också! och mormor stack alltid åt honom en bit Hellströms korv innan han gick! Hon visste hon hur en tomte skulle tas!=)

Det är lätt att vara efterklok, men jag ångrar nu att jag inte var dit oftare de senaste åren! Varje gång man träffade honom på byn så bad han att man skulle komma hem och hälsa på och så klart säger man att man ska göra det..sen rinner tiden iväg och man glömmer bort.. Jag ska verkligen försöka bättra mig på den punkten om sådana tillfällen med andra människor skulle uppstå igen! Oskar var nog näst efter min morfar en av de bästa manliga förebilder jag haft då jag inte stått min egen pappa så nära då jag växte upp (den historien får jag ta en annan gång). Med andra ord så var han viktig för mig och är otroligt saknad! Är tacksam och glad att jag haft honom i mitt liv! Minnena är många och dem bär jag med mig med glädje! Sov så gott!
Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0